Conferència i Espais de treball

Conferència – diàleg


FERNANDO FANTOVA
Consultor social, treballa en els serveis socials des de començaments dels 80. És educador social, llicenciat en psicologia, màster en recursos humans i doctor en sociologia. Ha tingut experiència en l’atenció directa, en la direcció de serveis i organitzacions del tercer sector, en la consultoria independent (especialment a Espanya i Llatinoamèrica) i en les responsabilitats polítiques i servei públic com vice conseller d’Afers Socials del Govern Basc. És autor de 10 llibres i 200 articles, capítols o ponències relacionats amb els serveis i, en general, les polítiques socials, la majoria dels quals estan disponibles a fantova.net.

Serveis socials, canvis personals i transformacions socials
Conferència propositiva i (esperem) motivadora amb marc conceptual, en el llenguatge comú en progrés de la comunitat de coneixement sobre serveis socials, i estratègic, en funció de les possibilitats, reptes i oportunitats actuals dels serveis socials a Catalunya. Hi haurà un temps ampli per al diàleg.
La conferència té els objectius d’identificar el moment de cruïlla estratègica en què es troben els nostres serveis socials, analitzar les transformacions socials que configuren el context, construir els perfils característics d’uns serveis socials d’èxit en aquest context, comprendre el tipus de canvis personals i socials que serien capaços de desencadenar aquests serveis socials, descriure les contribucions que com a estudiants i professionals dels serveis socials hem de fer en aquests serveis socials i algunes condicions de possibilitat per a això.

Espais de treball


Espai 1

HELENA GÜELL
Sòcia consultora de Grup Sural Consultors, antropòloga cultural, màster en PNL i Teràpia Breu Sistèmica. Experiència de 30 anys en formació i desenvolupament d’habilitats comunicatives, resolució de conflictes, creativitat i desenvolupament directiu en l’empresa privada i l’Administració pública.

La resiliència o com sortir enfortits dels canvis
Té els objectius de comprendre la dimensió del concepte de resiliència i practicar 3 recursos per enfortir la pròpia resiliència. Al seu programa s’inclou: què és la resiliència?, En quina fase del procés de canvi ens serà útil ser resilients?, i eines per practicar i enfortir la meva resiliència.

Espai 2

CÀTEDRA D’INNOVACIÓ SOCIAL DE LA UNIVERSITAT DE LLEIDA
CARLES ALSINET MORA
Llicenciat en Filosofia i Ciències de l’Educació (Secció Psicologia) per la Universitat de Barcelona,doctor per la Universitat de Lleida, postgraduat en Mediació i Resolució de Conflictes per la Universitat Oberta de Catalunya, i professor titular de Psicologia Social a la Universitat de Lleida.
CRISTINA TORRELLES NADAL
Diplomada en Magisteri, especialitat d’Educació Física (2003), psicopedagoga (2005), llicenciada en Ciències de l’Activitat Física i l’Esport (2007), màster en Esport Sostenible i Benestar (2008), màster en Prevenció de Riscos Laborals, especialitat riscos psicosocials i ergonomia (2009), postgrau de Metodologies d’Investigació (2012), coach professional (2014), coach en organitzacions i equips (en curs), doctora amb Menció Europea per la Universitat de Lleida amb la qualificació de Cum Laude (2011), i professora lectora de Psicologia Social a la Universitat de Lleida.
ANA BLASCO BELLED
Graduada en Psicologia a la Universitat de Lleida (2014), màster en Gestió i Desenvolupament de Persones i Equips a les Organitzacions de la Universitat de Barcelona (2015), adscrita al projecte Organitzacions saludables i fortaleses, on es treballa la influència dels talents en el desenvolupament humà, i professora associada de Psicologia Social a la Universitat de Lleida.

Impuls social amb LEGO® Serious Play®
La metodologia LEGO® Serious Play® és un dels mètodes més innovadors per facilitar el pensament, la comunicació, la planificació estratègica i millorar el rendiment de les organitzacions, els equips i les persones.
La finalitat del taller és accelerar la generació d’idees com a element central de les necessitats reals de l’entitat i les seves persones, potenciant de forma natural el procés creatiu i impulsant i millorant la comunicació entre els membres de l’equip.

Espai 3

LAIA PIQUÉ
Diplomada en Treball Social i supervisora d’equips tècnics, formada en Gestalt, Artteràpia i Mediació Transformativa, i cocreadora de CreaEspai (espais de suport i autocura).

La motxilla del professional: teoria i pràctica de les emocions
L’esfera emocional com a un dels pilars bàsics de la nostra tasca: autoconeixement, gestió emocional i límits de la intervenció. Espai teòric i vivencial per a incorporar noves eines, reflexionar, sentir, expressar, compartir i reconnectar amb la il·lusió per la nostra tasca professional, prenent consciència dels límits i tenint cura de la nostra salut emocional. Facilita l’intercanvi de noves perspectives i nous aprenentatges davant dels reptes que ens planteja la nostra tasca professional.

Espai 4

TERESA ZAMANILLO
La meva vida professional s’ha dividit en 11 anys de pràctica en el camp clínic, a més d’un any en parròquia, més 29 en la docència. La meva màxima obsessió ha estat combinar la teoria amb la pràctica i comunicar a la comunitat de treball social el meu pensament; per això durant el temps de docència he treballat amb grups (persones sense llar, dones immigrants, dones gitanes …). Per tant, pràctica professional, docència, supervisió professional, i comunicació per escrit de les troballes que anava descobrint per mitjà de l’estudi i de la intervenció social han estat els fonaments que han suportat una enorme il·lusió per ajudar a progressar la disciplina.

Del grup a la comunitat: el poder de la paraula
La soledat, l’aïllament, el consum, la desigualtat, la competitivitat creixent, etcètera, són factors que condicionen la nostra vida i que han format unes pautes de conducta que suposen importants inconvenients per treballar amb grups.
Per contrarestar la inèrcia cap a l’individualisme que ens envolta a tots, es tractaran els aspectes fonamentals de la construcció dels grups: la necessitat d’unir les nostres forces, sense perdre el progrés assolit pel desenvolupament d’una autonomia que pot fer-nos més lliures.
Amb el propòsit de conèixer el què i el com de la intervenció amb grups, al taller es donaran unes línies fonamentals sobre l’ètica de les relacions professionals i de l’ús del poder com a element central de la relació amb els subjectes amb els quals es treballa. La sessió es completarà amb els principals elements metodològics mitjançant l’anàlisi d’una sessió de grup.

Espai 5

DANIEL GABARRÓ
És empresari i formador, així com professor universitari. Acadèmicament, Gabarró és mestre en cinc especialitats diferents reconegudes, psicopedagog i llicenciat en Humanitats, a més d’expert en Programació Neurolingüística (una branca de la Psicologia Aplicada) i diplomat en Gestió i Organització d’Empreses. Actualment dirigeix la seva pròpia empresa i es dedica a escriure, assessorar i impartir classes en diversos màsters i cursos de postgrau i similars a la Universitat de Lleida.
No obstant això, en Daniel sempre subratlla que ell és, principalment, una persona pràctica que no teoritza, sinó que parla des del seu coneixement pràctic, real i quotidià. El seu missatge, doncs, és senzill i arriba al cor de qualsevol que desitgi escoltar-lo. La seva tasca és il·luminar la realitat, crear i compartir mapes per arribar al més lluny possible com a societat, com a empresa i com a individus.

Com viure les dificultats positivament
Com afrontar els moments difícils de forma positiva? Com recuperar la força i l’energia quan més es necessiten? Com motivar a les persones que tenim al nostre voltant i ajudar-les? És possible tenir eines concretes per dur-ho a terme? Podem incrementar la nostra energia i claredat mental? De quina manera?
La vida no sempre és fàcil i, evidentment, tots ens enfrontem a situacions difícils en algun moment. Tanmateix, el que diferencia les persones que superen els seus obstacles d’aquelles que no ho fan, rau en les eines de què disposen per afrontar-los.
Aquesta conferència se centra a tractar aquelles idees errònies que ens condueixen al fracàs personal i professional, així com a oferir propostes pràctiques per enfortir les nostres capacitats. El resultat es tradueix en una major resiliència i capacitat de viure positivament la realitat per tal de transformar-la.

Espai 6

LOIDA MEJIAS
Treballadora social que ha desenvolupat la seva  trajectòria professional en l’atenció individual i familiar de col·lectius en risc social tant en l’administració pública com en entitats privades. Durant 8 anys ha treballat a Amèrica Llatina en la dimensió comunitària, treball en xarxa i disseny i implementació de projectes socials. Membre de la Comissió Treball Social Comunitari del Col·legi Oficial del Treball Social.
JOAN CARLES VEGA
Treballador social sanitari al CAP Nova Lloreda i referent de la branca comunitària de Badalona Serveis Assistencials. Membre de la Comissió de Treball Comunitari del Col·legi Oficial de Treball Social de Catalunya, té experiència en treball social comunitari a les ‘villas miseria’ d’Argentina i com a treballador social a l’Associació de Familiars de Persones amb Discapacitat Intel·lectual de Badalona (ASPANIN). Actualment cursa Grau en Psicologia.

El treball comunitari dels SSB en el context actual
Treballarem per identificar els elements que determinen que una iniciativa comunitària sigui transformadora a través dels següents continguts: anàlisi de la situació actual, aprendre intervenint: saber i habilitats pràctiques per al treball comunitari, reconèixer el posicionament ètic-polític des d’on actuem i el context organitzatiu: límits i oportunitats per al treball comunitari
Construirem sabers a través de l’experiència, la participació i la reflexió dels integrants del taller, amb dinàmiques que afavoreixen la creativitat i la socialització del coneixement.