Conferència i Espais de treball

Conferència – diàleg


Serveis Socials i famílies: sinergies comunitàries en un món inestable.
Establir relacions en situacions d’inestabilitat requereix una mirada i una voluntat específiques d’entrar en relació amb altres persones, iguals en drets però cada cop més diferents en l’expressió de les seues necessitats i desitjos. En un món individualista, els Serveis Socials representen una possibilitat vital de crear sinergies a l’entorn d’allò humà, construint comunitats i un món més suau i amable, en el qual tothom tingui un lloc.

JOSEFA FOMBUENA VALERO
Treballadora social, psicòloga i doctora per la Universitat de València. Professora titular de la Facultat de Ciències Socials (Universitat de València), investigadora de  l’Institut Interuniversitari de Desenvolupament Local (Universitat de València). És funcionària en excedència de l’Administració local, on ha desenvolupat funcions de treballadora social i responsable del Departament Municipal de Benestar Social.
IV Premi de Recerca Social del Col·legi de Treball Social de Catalunya i VII Premi Nacional d’Investigació Social. Directora de la Col·lecció de Treball Social de l’Editorial Nau Llibres. Autora de nombroses conferències, ponències, llibres i articles científics, a nivell nacional i internacional. Membre de comitès científics nacionals i internacionals. Membre del comitè assessor de les revistes: Quaderns d’Educació Contínua, Documentació Social i Revista de Treball Social. La seva aportació més recent ha estat al III Congrés Internacional de Treball Social i XIII Congrés de Facultats i Escoles de Treball Social, realitzat a la Universitat de Deusto el novembre de 2018 amb una conferència titulada: “Convertir el Treball Social en una professió possible”.
Com a docent,  ha impartit i imparteix classes tant en el Grau de Treball Social com al d’Educació Social, com també en màsters de la Facultat de Ciències Socials i de la Facultat de Psicologia de la Universitat de València. Ha sigut coordinadora de diverses assignatures de grau i màster i membre de les comissions acadèmiques de diversos màsters.
Les seves línies d’investigació recullen diverses temàtiques com són els mètodes d’intervenció social, la família i la justícia familiar des del model contextual d’Ivan Boszormenyi-Nagy i les qüestions professionals i identitàries. Forma part de la Comissió d’Investigació de la Facultat de Ciències Socials  de la Universitat de València.

ESPAIS DE TREBALL


Espai 1

LA MEMÒRIA DEL GENOSOCIOGRAMA | DEL BIO-PSICO-SOCIAL A LA BIO-PSICO-GENEALOGIA

Una de les eines dels professionals del treball social és el genosociograma, que és la forma que adopta un arbre genealògic on es registra, tenint en compte els factors bio-psico-socials, la informació sobre els membres d’una família i les seves relacions que pot arribar fins a 3 generacions.
Però si com a persones i professionals tinguéssim en compte els factors de la bio-psico-genealogia a l’hora de confeccionar un genosociograma, què ens podríem trobar?, quina informació podria revelar-nos?
Aquest taller vol  introduir-vos en l’exploració de les dinàmiques familiars que ens pot revelar un genosociograma  des de la visió de la bio-psico-genealogia amb l’objectiu ampliar la visió i la consciència de nosaltres mateixos partint de les nostres arrels.

Cristina Milián
Soc treballadora social sènior d’urgències de l’Hospital Clínic. Després de molts anys d’atendre famílies en situacions d’estrès agut, vaig observar que hi havia situacions, seqüències, expressions que es repetien en moltes famílies. Finalment en una formació, la docent va esmentar la psicogenealogia,i en aquesta eina d’exploració de l’arbre genealògic vaig trobar moltes més respostes de les esperades, començant pel meu propi arbre familiar.  Vaig seguir formant-me i configurant la formació, que a dia d’avui està estructurada en 4 mòduls amb un total de 60 hores de formació i s’està impartint en el COTS, COP, hospitals, consells comarcals, centres de formació, etc.
Per saber més sobre mi cliqueu aquí

Espai 2

LA TEORIA DEL VINCLE APLICADA A LA RELACIÓ ENTRE EL PROFESSIONAL I L’USUARI
L’anàlisi del vincle del professional i com afecta la relació que s’estableix durant la intervenció és fonamental per comprendre què se’ns mou quan intervenim i què movem en l’altre. Si com a professionals podem promoure un vincle segur, la nostra intervenció tindrà més possibilitats d’èxit.
A partir de l’explicació dels conceptes bàsics sobre teoria del vincle (necessitat primària, tipus de vincle, ingredients per promoure vincles segurs, etc.) es plantejarà una dinàmica per poder debatre després amb el grup i ajudar a integrar aquests conceptes.

Mireia Quinquillà Durich
Psicòloga clínica, psicòloga general sanitària i psicoterapeuta familiar. Docent i supervisora d’equips i professionals. Directora del Centre de Psicologia NECTUNT. Directora del màster en Formació Bàsica Sistèmica i Teoria del Vincle a NECTUNT. (www.nectunt.org)

Espai 3

TREBALL AMB FAMÍLIES DES DE L’ACOMPANYAMENT | REPTES I OPORTUNITATS
La família és el primer entorn de relació i convivència; ens estructura com a persones en donar resposta a les nostres necessitats físiques i emocionals. Tots partim d’una vivència familiar concreta que ens ha permès créixer i madurar fins al moment present. En aquest taller reflexionarem sobre com els professionals de l’acció social podem acompanyar famílies que requereixen suport professional per motius diversos (separacions, malaltia d’algun dels membres, violència, migració, etc.). Partirem d’una exposició inicial i d’una dinàmica per plantejar la temàtica i poder reflexionar conjuntament sobre bones pràctiques en relació amb el treball amb famílies.

Isabel Torras
Professora i investigadora de la Facultat d’Educació Social i Treball Social de la Fundació Pere Tarrés de la Universitat Ramon Llull, fent docència i recerca sobre petita infància,  competències parentals i acompanyament als processos de canvi. Doctora en Psicologia i directora del postgrau: Petita infància, família i territori: eines per a l’acompanyament socioeducatiu. Desenvolupa les seves investigacions en el Grup d’Innovació en Anàlisi Social (GIAS) de la Universitat Ramon Llull, dins la línia “Salut i benestar psicosocial durant el cicle vital”. Va participar en el programa d’assessorament a les famílies Créixer amb tu de la Generalitat de Catalunya.

Espai 4

LA CONSTRUCCIÓ COL·LABORATIVA EN DIFERENTS CONTEXTOS D’INTERVENCIÓ SOCIAL
El marc del treball partirà de l’experiència dels participants. S’exposaran conceptes i es facilitaran espais de reflexió i contrast teòric. Per poder treballar de manera dinàmica es convidarà els professionals a treballar amb situacions que tracten en el seu lloc de treball. Els objectius de l’espai de treball són delimitar els contextos d’intervenció i revisar les practiques tot compartint  orientacions entre els diferents  professionals participants. Es tracta de  reflexionar sobre els procediments d’intervenció i identificar les habilitats pròpies i de l’equip pel treball.

Carmina Puig
Professora de Treball Social i  coordinadora del doctorat en Treball Social a la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona. Llicenciada en Psicologia i doctora en Antropologia Social i Cultural.
Autora del llibre La supervisió en l’acció social. Una oportunitat per al benestar dels professionals (Edicions URV) i de diferents articles sobre Treball Social.
Col·labora amb diferents  institucions i l’administració en les àrees de benestar social i salut, en els temes de supervisió social i assessorament i formació d’equips de professionals.
Les línies de recerca són: innovació de la intervenció social, metodologies i sistematització de les pràctiques socials. La cura de les persones i dels professionals així com elements de prevenció del desgast professional en els àmbits socials, sanitaris i d’educació.

TAULES D’EXPERIÈNCIES


Taula 1

PROGRAMA ANYS I PANYS
L’any 2015 s’inicia el programa Anys i Panys des dels Serveis Socials Bàsics del Consell Comarcal de la Noguera. Aquest programa té com a objectiu conèixer les necessitats  relacionades amb les persones grans de més de 75 anys de la comarca que viuen soles, la seva situació i l’entorn més proper, per detectar possibles situacions de risc i mancances i alhora donar a conèixer els Serveis Socials i els recursos adreçats a les persones grans.

Equip de Serveis Socials del Consell Comarcal de la Noguera

Taula 2

REUNIÓ DEL GRUP FAMILIAR
Presentem un projecte pioner a Catalunya i a la península Ibèrica en general, que representa una innovació en el treball amb famílies. La tècnica de la Reunió del Grup Familiar (RGF o Family Group Conference en anglès) és una tècnica innovadora d’intervenció amb famílies, basada en l’apoderament tant d’elles mateixes com de la seva xarxa de suport a l’hora de prendre decisions que els afecten directament. La finalitat de la nostra participació en aquesta taula d’experiències és donar a conèixer la tècnica de la Reunió del Grup Familiar i la implementació del projecte a Osona, i a la vegada promoure un canvi de mirada, passant d’un model assistencialista a un de més apoderament de les famílies i de la seva xarxa social.

Anna Matas
Pedagoga i educadora social. I ara facilitadora de la tècnica FGC. He desenvolupat la meva trajectòria professional en el món de la pedagogia i l’educació social, més concretament en el món de la infància i l’adolescència en risc social. Actualment soc coordinadora de l’Àrea d’Infància, Adolescència i Famílies del Consell Comarcal d’Osona.

Actuació musical

Meritxell Gené
És diplomada en l’especialitat d’Educació Musical a la Facultat de Ciències de l’Educació (UdL). Cantautora de les Garrigues que ha dedicat bona part de la seva producció musical a cantar poetes d’arreu. Té un disc íntegrament dedicat a Màrius Torres Així t’escau la melangia (Khlämor records, 2013) i un altre dedicat a poetes dels Països Catalans Branques (Khlämor records, 2015). Actualment també treballa com a docent en una escola. Després dels esbarzers (editorial Pagès) és el seu primer poemari.

ESPAI DE CONCLUSIONS


A càrrec de:

Membres del comitè d’expertesa

PILAR QUEJIDO
Treballadora social i llicenciada en Humanitats. Professora de Treball Social de la Facultat d’Educació, Psicologia i Treball Social de la UdL.

FERNANDO FANTOVA
Consultor, educador social i llicenciat amb psicologia. Treballa en la intervenció social, el desenvolupament comunitari i els serveis socials.

NÚRIA FERRER
És educadora social, pedagoga i doctorada en educació. És membre actiu del CEESC des de fa 9 anys i ha treballat durant 14 anys a Serveis Socials bàsics.

JOSEP LLUÍS BONET
Diplomat en Magisteri. Postgrau en Infància en risc per la UdL. Funció Gerencial en Serveis Socials per ESADE i director dels Serveis Socials del Consell Comarcal de la Noguera des de l’any 1995.

XAVIER MIRANDA
Treballador Social i doctor en educació, societat i qualitat de vida. Professor de Treball Social a la Universitat de Lleida.